NATO Genel Sekreteri Mark Rutte, ABD Başkanı Donald Trump ile Beyaz Saray'da gerçekleştirdiği görüşmede, İran'ın nükleer silaha sahip olmasının tüm dünya için tehdit oluşturacağını savundu. Rutte, 'İran hiçbir şekilde nükleer silah kapasitesine sahip olmamalı' değerlendirmesinde bulundu.
Görüşmenin gündemi
Rutte, görüşme kapsamında Ankara'da yapılacak NATO Zirvesi ile Avrupa ve Kanada'nın savunma harcamalarının artırılmasına yönelik konuları ele aldıklarını ifade etti. NATO ülkelerinin İran'ın nükleer silaha sahip olmaması konusunda ortak bir tutum benimsediğini vurgulayan Rutte, ittifakın bu yöndeki kararlılığının altını çizdi.
Savunma harcamaları
ABD Başkanı Trump'ın müttefiklerden savunma harcamalarını artırmalarını beklediğini belirten Rutte, İspanya'nın da NATO'nun belirlediği savunma hedeflerini yerine getirme taahhüdünde bulunduğunu aktardı. Madrid yönetiminin, bu hedeflere savunma harcamalarını gayrisafi yurt içi hasılanın yüzde 2,2'sine çıkararak ulaşabileceğini savunduğunu kaydetti.
Rutte, savunma hedeflerine ulaşmak için daha yüksek savunma harcaması gerektiğini düşündüğünü, bu konudaki görüş ayrılığının ise geçen yıldan bu yana değişmediğini söyledi. Savunma harcamalarının artırılması, son yıllarda ittifak içindeki en önemli tartışma başlıklarından biri olarak öne çıkıyor. Üye ülkelerin gayrisafi yurt içi hasılalarının belirli bir oranını savunmaya ayırması, ittifakın ortak güvenlik kapasitesinin güçlendirilmesi açısından kritik kabul ediliyor.
Kuzey Atlantik İttifakı olarak da bilinen NATO, üye ülkeler arasındaki ortak savunma ilkesine dayanan, soğuk savaş döneminde kurulmuş ve günümüzde Avrupa ile Kuzey Amerika'dan çok sayıda ülkeyi bir araya getiren askeri ve siyasi bir ittifaktır. İttifakın gündemindeki nükleer silahların yayılmasının önlenmesi ve savunma kapasitesinin güçlendirilmesi konuları, küresel güvenlik dengeleri açısından yakından takip ediliyor. Ankara'da düzenlenmesi planlanan zirvenin de bu başlıklar etrafında şekillenmesi bekleniyor.
